DFDS’ politik for beskyttelse af privatlivets fred

  • DFDS forpligter sig til at beskytte dit privatliv. Vores politik for beskyttelse af privatlivets fred beskriver DFDS’ virksomhedspolitik vedrørende behandling af personlige data, de anvendte sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte disse data, din ret til at tilgå, rette eller slette sådanne data eller retten til at klage.
  • DFDS tager privatlivet alvorligt og forpligter sig til at overholde denne politik for beskyttelse af privatlivets fred som vores minimumstandard. Dine data vil blive behandlet og overført til specifikke og retmæssige formål i overensstemmelse med de gældende love.
  • Denne politik skaber en ramme, som giver et sikkert beskyttelsesniveau til de personlige oplysninger, som bruges, indsamles og overføres inden for DFDS Group og betroede, eksterne parter. DFDS bruger den minimale mængde personlige oplysninger, der er påkrævet.
  • Vi bruger trackingsoftware til at overvåge kundetrafikmønstre og webstedanvendelse for at hjælpe os med at udvikle webstedets design og layout. Denne software gør det ikke muligt for os at indsamle oplysninger, som giver os mulighed for at identificere specifikke personer.​

Hvornår indsamler vi dine data?

Vi indsamler personlige data om dig, hver gang du booker hos os, rejser med os, når du bruger vores websteder, eller når du bruger vores callcentre. Vi indsamler også personlige data, når du booker vores fragt- eller logistiktjenester. ​​​

Hvorfor indsamler vi, og hvordan bruger vi de personlige data?

Det er nødvendigt at registrere oplysningerne for at indgå en aftale (booking) med os og for at give dig servicemeddelelser om bookingen. Derudover kræver loven, at DFDS registrerer vores passagerers identitet, og at vi giver disse oplysninger til relevante myndigheder.

På grund af dette vil vi bede om navn, køn, fødselsdato eller alder, e-mail-adresse, køretøjsregistreringsnummer (hvis relevant). Pasnummer kan blive registreret, når du tjekker ind ved terminalen for at bevise din identitet. Vi beder om dit telefonnummer, så vi kan kontakte dig hurtigt, hvis der er et problem med din booking. Hvis en person selv giver tilladelse til det, indsamler vi også eventuelle oplysninger om behovene for speciel pleje eller assistance i nødsituationer.

Derudover bruger vi de oplysninger, vi indsamler i forbindelse med bookings og køb om bord på vores skibe, til at indsamle statistik, som vi bruger til at forbedre vores tjenester. Vi beder dig muligvis om at vise dit boardingkort, når du foretager et køb om bord. Disse oplysninger bruges udelukkende til statistiske formål. Du har retten til at afvise at vise dit boardingkort, når du foretager køb om bord. Hvis du foretrækker, at vi ikke bruger dine reservationsdata i vores statistikker, er du velkommen til at kontakte os og give os besked.

Hvis du har booket over telefonen, gør behovet for dokumentation i visse lande det nødvendigt for os at have et opkaldsregister, der opbevares i op til et år.​

Betalinger online

Når du betaler online, vi du blive overført til en sikker webside, hvor du skal tilføje dine betalingskortoplysninger. ​

Alle betalinger behandles af vores betroede partners platform og bliver valideret mod de højeste standarder af sikring og beskyttelse af kortdata. Vi hverken behandler eller lagrer betalingskortoplysninger i DFDS. Hvis du har spørgsmål om behandlingen af dine betalingskortoplysninger, bedes du dog kontakte DFDS, og så får vi fat på vores betalingspartner. 

Personlig profil

Dine personlige data bruges også, hvis du har oprettet en profil på et af DFDS’ websteder. Hvis du har oprettet en profil hos DFDS og har givet samtykke, registrerer vi dit køb for at hjælpe os med at administrere din profil, og vi bruger disse oplysninger til at målrette dig med tilbud og produkter. Oplysningerne bruges også til at genkende dig, når du booker med os (såfremt du er logget ind) og at følge op på reservationer. Oplysningerne bruges også til konkurrencer og statistikker.

Hvordan beskytter vi dine personlige data?

Når du booker med os, bruger vi sikker serversoftware, som krypterer alle de oplysninger, du indtaster, før de sendes til os. Denne kryptering sikrer, at oplysninger er korrekt beskyttet mod uautoriseret opsnapning.

Hvordan længe opbevarer vi dine personlige data?

De personlige data i bookingoplysningerne vil blive opbevaret i en periode, der svarer til den tid, vi kan blive udsat for reklamationer.

Hvis du registrerer en personlig profil eller abonnerer på e-mail-tjenesten, vil vi opbevare dine personlige data, indtil du sletter profilen eller framelder dig vores nyhedsbrev. Oplysningerne vil gøre det nemmere at foretage fremtidige bookinger, da vi allerede har gemt dine personlige data.

For at være sikre på at vi har opdaterede oplysninger om vores kunder, opfordrer vi dig til at foretage nødvendige ændringer i din profil. Hvis din profil ikke er blevet anvendt eller aktiveret i 3 år, sletter vi den.​

Abonnement på e-mail-tjenesten og konkurrencer

Når vi tilbyder dig et abonnement på vores e-mail- og marketingstjenester, vil vi bede dig om dit navn og din e-mail-adresse, så vi kan sende dig vores e-mail-nyhedsbrev. Dit navn er ikke påkrævet for at abonnere på vores e-mail-tjeneste, og du vil kunne framelde dig når som helst ved at klikke på frameldingslinket i nyhedsbrevet. Når du deltager i en konkurrence eller benytter dig af promotionstilbud, vil vi muligvis bede dig om dit navn, din adresse og din e-mail-adresse, så vi kan administrere konkurrencer og give vinderne besked. 

Vores brug af cookies

DFDS bruger cookies på deres websteder og bookingsystemet for at sikre overensstemmelse i hele reservationsprocessen.

Cookies er små stykker information, der lagres af din browser på din computers harddisk. Få yderligere oplysninger på: https://www.dfds.com/en-gb/legal/cookies. ​

Mobil-apps

DFDS har adskillige mobil-apps, der forbedrer vores kunders oplevelser. De samme principper, der er angivet i denne politik for beskyttelse af privatlivets fred, gælder for dem, der bruger vores apps. Vi anvender anonymt trackingsoftware, med andre ord Google Analytics og Firebase, til at måle anvendelsen af vores apps, og vi indsamler kun personlige data i det nødvendige omfang for de reelle funktioner af den bestemte app (såsom din placering i verden på et bestemt tidspunkt). Alle data, der indsamles om dig gennem vores apps, bruges udelukkende af DFDS og deles ikke med andre tredjeparter end de programmer, der er nævnt herover.​

Vil DFDS videregive mine data til tredjeparter?

Personlige data vil blive delt internt i DFDS' organisation, da vi har det samme bookingsystem. Vi har interne politikker og aftaler fastlagt for at sikre et passende beskyttelsesniveau, uanset hvor i DFDS dine data befinder sig. 

Vi overfører ikke personligt identificerbar information om besøgende eller kunder til en tredjepart, bortset fra i følgende tilfælde:

  • Serviceudbydere og rådgivere, vi bruger til at yde visse tjenester, såsom hoteller og aktivitetsudbydere. I sådanne tilfælde vil leverandørerne være de individuelle datakontrollører;
  • Hvis vi er juridisk påkrævet til det;
  • DFDS kan levere samlede statistikker om vores kunder, salg, trafikmønstre, loyalitetskortmedlemskaber og relaterede oplysninger til tredjepartspartnere.
  • Derudover kan DFDS levere oplysninger om vores kunder til tredjeparter, som yder tjenester eller funktioner på vores vegne, herunder betalingskortbehandling, forretningsanalytik, kundeservice, marketing eller distribution af spørgeundersøgelser.
  • Vi kan også autorisere tredjeparter til at indsamle oplysninger på vores vegne, herunder hvis det er nødvendigt for at anvende funktioner på vores websted eller for at lette leveringen af online-reklamer skræddersyet til dine interesser.
  • Vi kan dele dine oplysninger med en tredjepart, som muligvis følger aktivt op på ukomplette bookinger via e-mail.
  • Din e-mail-adresse kan blive delt med Facebook i forbindelse med marketingskampagner på sociale medier.
  • Hvis vi sælger ejendom tilhørende DFDS eller velværet af deres medarbejdere eller andre, eller hvis vi sælger eller afvikler en del af virksomheden eller aktiverne;

En eventuel deling vil ske i overensstemmelse med loven om databeskyttelse og kun til troværdige tredjeparter.

Vi stræber altid efter tydeligt at informere dig vedrørende anvendelserne og den mulige videregivelse af dine oplysninger, når sådanne oplysninger indhentes. Hvis det ikke er praktisk at gøre dette på tidspunktet for indsamlingen, informerer vi dig snarest muligt, med mindre der er legitim grundlag for ikke at gøre det. For eksempel hvor det er nødvendigt for at forhindre eller afsløre kriminalitet, eller hvor det på anden vis er tilladt af loven. 

Sikkerhed om bord

Efter en grundig undersøgelse kan navnene på uønskede passagerer blive placeret på en intern liste for at forhindre, at disse passagerer booker og rejser med os, hvis skibsføreren har grund til at tro, at passagererne udgør en sikkerhedsrisiko, og i overensstemmelse med vilkårene og betingelserne, der gælder for rejsen. Passagerer dømmes til at udgøre en sikkerhedsrisiko, hvis de har sat sig selv, fartøjet, besætningen eller de andre passagerer i fare, hvis deres adfærd har været upassende under en tidligere tur, eller hvis de ikke har fulgt sikkerhedsbestemmelserne eller -kravene. DFDS registrerer de nødvendige personlige oplysninger om de bandlyste passagerer. Dette vil forhindre disse passagerer, der er dømt for at udgøre en sikkerhedsrisiko, i at booke rejser på vores passagerskibe i en bestemt periode. Disse oplysninger vil ikke blive gemt i længere tid end nødvendigt.

Din tilladelse

​Når du bruger DFDS-webstedet, giver du tilladelse til indsamlingen og brugen af disse oplysninger af DFDS i metoderne beskrevet herover. Hvis vores politik for beskyttelse af privatlivets fred skulle ændre sig, foretager vi de nødvendige ændringer her, så du altid er bekendt med de oplysninger, vi indsamler, hvordan vi bruger dem, og under hvilke omstændigheder de kan blive videregivet.

Ønsker du flere oplysninger om dine data?

Du er altid velkommen til at kontakte os vedrørende de data, vi har registreret, og anmode om en beskrivelse af de personlige oplysninger, vi har indsamlet og behandlet, og typen af modtagere – til hvem DFDS vil, eller kan, videregive disse oplysninger.

Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du vil have os til at rette, slette eller blokere unøjagtige oplysninger. DFDS forsøger altid at besvare gyldige anmodninger hurtigst muligt.

Vi beder dig venligst om at sende anmodninger eller spørgsmål til privacy@dfds.com

Hvis du har meldt dig til at modtage vores nyhedsbrev via e-mail, kan du altid framelde dig via linket i nyhedsbrevet eller ved at kontakte DFDS på ovenstående e-mail-adresse.​

Datakontrollør:

DFDS A/S

Adresse: Sundkrogsgade 11, DK-2100 København, Danmark

Reg.nr.:

Tlf.: +45 33 42 33 42

Hvem bør jeg kontakte

Hvis du har spørgsmål vedrørende denne politik for beskyttelse af privatlivets fred, eller hvis du vil have indblik i de personlige oplysninger, vi har om dig, kan du kontakte os på privacy@dfds.com

Hvis du foretrækker at kontakte vores lokale callcentre, er du mere end velkommen til dette. De vil derefter hjælpe dig med dine spørgsmål.​

Hvis du har en klage

Hvis du ønsker at indsende en klage, henvises du til Datatilsynet, Borgergade 28 (5), 1300 København K, Danmark.  

​​​​​​​​​​​