150 år med dfds

For 150 år siden - den 11. december 1866 - blev DFDS født. Fire fragtfirmaer blev bragt sammen til ét af den danske erhvervsmand C. F. Tietgen. Se videoen og oplev 150 år på 150 sekunder.

 


Mød Kaptajnen fra fragtruten mellem Esbjerg og Immingham. Han fortæller lidt om hvad han har oplevet i de 40 år han har sejlet med DFDS.

 


Mød ​en tidligere skibsfører for DFDS, og oplev hans historie og tanker om at være forelsket i havet og livet som sømand. Se tidslinjen nedenfor og find ud af endnu mere om DFDS' historie.

 


Historien om DFDS

DFDS, Det Forenede Dampskibs-Selskab, blev grundlagt i 1866. Carl Frederik Tietgen havde en vision om at samle mange af de danske dampskibsselskaber i ét stort og mere slagkraftigt selskab.

Hans Petter Prior og Cornelius Peter August Koch grundlagde de rederier, som sammen med skibe fra Det almindelige danske Dampskibsselskab senere kom til at udgøre hovedstammen i DFDS’ flåde.
Den 11. december 1866 fusionerede datidens største danske dampskibsselskaber, og trafikken startede den 1. januar 1867 med 19 skibe og med Koch og Prior som direktører.
Trods verdenskrige, kriser og omvæltninger har rederiet bestået.
Nedenfor ser du nogle af milepælene og lidt af historien bag ruten Oslo-København.

1871: DFDS forbedrede forbindelsen fra København til Oslo ved at indsætte dampskibet ”Aarhus” i trekantsruten København-Gøteborg-Kristiania. Denne rute blev så populær, at DFDS fik bygget hjuldamperen "Christiania" specielt til denne rute.
1875: DFDS indsatte en fast, direkte forbindelse mellem København og Oslo.

Dampskipet Christiania
Hjuldamperen "Christiania"

Fra og med september samme år, blev det bestemt, at man skulle anløbe Gøteborg på alle sejladser for at kunne tage ekstra kulforsyninger med om bord. Overfarten med Christiania tog 21 timer.
Passagerene, som sejlede, oplevede en "kraftig" forøgelse af standarden med madrasser på 2. klasse. ”Christiania” var meget kendt for sin komfort, og tegningerne af skibet dannede grundlag for det første danske kongeskib ”Dannebrog”.

På første klasse havde skibet en herresalon med lædermøbler, og damesalonen ”Palmehaven” havde chaiselonger importeret fra Frankrig. Løvefødder og udskæringer var dækket af bladguld. Overklasseskibet havde også levende musik og spisesalon. En enkeltbillet med køje på 1. klasse kostede 28,- kr. inkl. køje. Tur/retur på 1. klasse kostede 42,- kr. (18,- kr. på 2. klasse. En dæksplads kostede 7,- kr.).
I 1893 blev den taget ud af drift.

Marco Polo - gourmet restaurant Luksus på 1. klasse i "Spisesalongen" på "Dronning Maud" i 1906.
Marco Polo - gourmet restaurant "Marco Polo" - dagens gourmet restaurant på Oslobåden.

Mad om bord på 1800- og 1900-tallet
Forplejning anno 1866 gik ud på, at passagerene på 3. klasse havde egen tallerken, kop og bestik med sig.
Der blev serveret tvebakker, grød, flæsk, saltet kød, vælling og øl i store mængder.

​Gæsterne i 1990’erne slap for at have service med selv. Buffeten var et overflødighedshorn af mad – langt fra ”less is more”. Maden skulle være anrettet med store mængder pynt, og alt skulle være garneret med smør og mayonnaise.

Buffet i 1989 1898: Dampskibet ”M.G. Melchior” blev sat ind på ruten Stettin-København-Oslo sammen med ”C. P.A, Koch”.
1906: Ved 40-årsjubilæet i 1906 sejlede de nye skibe ”S/S Dronning Maud” og ”S/S Kong Haakon” på Stettin-København-Oslo. Begge skibe havde efter datidens forhold særdeles stor passagerkomfort.
1917-1919: DFDS opførte ejendommen Karl Johans gate 1 i Oslo.
1937: Ruten Stettin-København-Oslo blev delt i to, og det første kombinerede bil- og passagerskib, ”M/S Kronprins Olav”, blev sat ind på ruten Oslo-København. Skibet blev beslaglagt af tyskerne under anden verdenskrig og endte som hospitalsskib.
m/s Kronprins Olav
m/s Kronprins Olav
Kong Haakon på kajen i OsloMange folk på kajen i Oslo ved afgang med ”S/S Kong Haakon”

1952: Antallet af motorskibe var 43 og oversteg for første gang antallet af dampskibe, som var 36.
1957: ”M/S Prinsesse Margrethe” blev indsat på ruten Oslo-København
1961: ”M/S Kong Olav V” blev sat ind på ruten Oslo-København. Disse to skibe var de første på ruten med roll-on-roll-of system for personbiler og kunne tage ca. 950 passagerer.

Shopping på Prinsesse Margrethe
Shopping på ”M/S Prinsesse Margrethe” i 50’erne/60’erne
Shopping i dag
Shopping om bord er stadig populært i dag

1967: Malteserkorset, som havde været med siden starten i 1866, blev introduceret på alle skibsskorstenene fra 1. januar.
1972: DFDS-skibene blev malet hvide og fik ”DFDS Seaways” malet på siden.

Med malteserkorset malet på skorstenen
Med malteserkorset malet på skorstenen

1983: DFDS revolutionerede færgetrafikken med cruisefærgen ”M/S Scandinavia”, som var den første "mega-færge", dvs. den kunne tage 1600 passagerer og 400 biler.
1990: ”Queen of Scandinavia” blev sat ind på ruten. Skibet havde en kapacitet på 2000 passagerer og 400 biler.
1994: ”Crown of Scandinavia” blev sat ind på ruten Oslo-København.
2001: ”Pearl of Scandinavia” blev sat ind på ruten København/Helsingborg-Oslo. Begge skibe var blevet renoveret flere gange, og i vinteren 2014 blev de renoveret for et tocifret millionbeløb.
2004: Efter at have ligget på Kvæsthusbroen blev terminalen i København i september 2004 flyttet til Dampfærgevej 30.
2011: Skibene fik blåt skrog, som blev ommalet i en mørkere version i 2016.
Pearl Seaways    
Baggrunden for brugen af malteserkorset i logoet
Helt siden det blev taget i brug i 1866, har DFDS-logoet været et hvidt kors på blå baggrund i forskellige udformninger, som bruges i forbindelse med firmanavnet.
DFDS’ ”rederiflag", som det kaldes i det nautiske sprog, har været uændret, siden DFDS blev grundlagt. Det hvide kors blev først set i brug i 1862. Det er usikkert, hvorfor grundlæggerne valgte det hvide kors på blå baggrund fra Koch & Hendersons flag i stedet for en af de andre partneres flag, fx Priors. Efter det danske nederlag i krigen i 1864 så Tietgen antageligt en form for national symbolik i dette kors på grund af ligheden med det hvide kors i det danske flag.
Det første synlige bevis på brugen af et hvidt kors er et maleri af kunstneren Carl Neumann. Maleriet viser Koch & Henderson og hele den danske dampskibsselskabsflåde, som blev samlet i København i 1862, fire år før grundlæggelsen af DFDS. I maleriet er det hvide kors tydeligt vist på en blå baggrund.
Det nuværende logo blev designet og introduceret i 2016.